Publicaties

Geïnteresseerd in een van de onderstaande boeken dan kunt u reageren via het reactiescherm onderin deze pagina. Of rechtstreeks mailen naar OudBarradeel@outlook.com

Wrotte foar in stikje brea.
Middenstand Wijnaldum
Wijnaldummer middenstand en andere bedrijvigheid in de 20ste eeuw.
Softcover.
Afmeting 30×24 cm
Zwart/Wit.
120 Bladzijden.
Schrijvers U.Visser en G. Bouma.
Prijs 15 Euro / Verzendkosten 3,50 Euro.

Oud-directeur van de basisschool in Wijnaldum Ultsje Visser is er in geslaagd een deel van de geschiedenis van de middenstand en andere bedrijvigheid in Wijnaldum uit de 20ste eeuw te achterhalen en te beschrijven. Veel informatie en foto’s wist hij te achterhalen bij familieleden en nazaten van dorpsgenoten die deel uitmaakten van die middenstand en andere bedrijvigheid in het dorp. Samen met Gerrit Bouma, secretaris van de Oudheidkundige Vereniging Barradeel die de historische feiten heeft onderzocht en aanvullende teksten heeft geschreven, is dit boek samengesteld.

 

Geschiedenis van Roptazijl.Roptazijl
Softcover.
Afmeting 21×21 cm
Kleur.
126 Bladzijden.
Schrijver K. Draaisma.
Prijs 7,50 Euro / Verzendkosten 3,50 Euro.

Roptazijl, onder de rook van Harlingen, is de geheimtip van de Friese Waddenkust. De zeedijk, de twee brekers, de wind, de meeuwen, de eilanden in de verte… Weinigen weten dat deze plek een lange en boeiende geschiedenis heeft. Voor de plaatselijke adel en de steden Harlingen en Franeker was de uitwateringssluis Roptazijl – nu een gemaal – van strategisch belang. Hier werd de waterhuishouding van een groot deel van Westergo geregeld. De zijl was ook een last: het onderhoud was peperduur. Dit boek van Kees Draaisma, gebaseerd op grondig archiefonderzoek, geeft een fascinerend beeld van de zeven eeuwen lokalen en regionale geschiedenis.

 

Verloren Sporen.
Softcover.Verloren sporen
Afmeting 23×15 cm
Zwart/Wit.
72 Bladzijden.
Schrijver W. Hoekstra.
Prijs 10 Euro / Verzendkosten 3,50 Euro.

Opkomst en einde van de Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij -Het Dokkumer Locaaltje – De aanleiding tot uitgave van dit boek is het in oude luister herstelde voormalige stationsgebouw in Tzummarum wat
vroeger deel uitmaakte van het okaalspoor van Harlingen tot Anjum.
In de periode van 1901 tot 1936 heeft deze lijn dienst gedaan als personen- en vrachtvervoer. Na 1936 tot omstreeks 1974 hoofdzakelijk als goederen vervoer.

Vanuit de Oudheidkundige Vereniging Barradeel, waarin bestuur en leden het belang inzien van het bewaren van de historie, is het gelukt om het verleden van dit lokaalspoor in het noorden van Friesland vast te leggen in dit unieke boekwerk.

Uit een grote bron van gegevens en fotomateriaal moesten keuzes gemaakt worden. Echter zijn we er wel in geslaagd om een fantastische collectie aan foto’s in het boek op te nemen.

Lânnammen út Barradiels Ferline.Lânnammen út Barradiels Ferline.
Hardcover.
Afmeting 29×20 cm
Zwart/Wit.
70 Bladzijden.
Schrijver H.O. Veldman.
Prijs 5 Euro / Verzendkosten 3,50 Euro.
Het boek bevat 4 kaarten op A3 formaat van de
voormalige gemeente Barradeel.

 

2 Responses to Publicaties

  1. John zegt:

    Hallo,

    Misschien is het een aardig idee en kunnen jullie ook de publicatie van o.a. de Rijksdienst voor de Monumentenzorg opnemen, genaamd: “Monumenten in Nederland, Friesland. De publicatie is wat mij betreft de moeite waard en geeft ook een goede geschiedbeschrijving van het gebied waar Barradeel nadrukkelijk onderdeel van uitmaakt (Westergo). De publicatie is te vinden op de onderstaande link
    Gr. John Poelstra

    http://www.dbnl.org/tekst/sten009monu06_01/

    • g.zijlstra zegt:

      Ik was toevallig op deze site i.v.m een te maken olieverfschilderij van de zeedijk te barradeel met de oude huisjes aan de dijk. Heb hier als kind gespeeld in 1943/44.Wij verbleven toen op de “blijnse’”. Bij Ropte ontplofte in die tijd ook nog een zeemijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>